Jens Kloppenborg

- Borgmesterkandidat i Rudersdal

Venstres budgetoplæg 2026

3. september 2025

Højere ambitioner for Rudersdal

Her kan du læse Venstres bud på en aktiv kommune i udvikling.

Investering i at skabe en hel kommune – med ansvar, retning og udvikling i alle byer og for alle borgere

Venstres udspil til budget for 2026 og årene frem


Konkrete bud på en fremtid, der kan skabe en kommune i balance
Vores Rudersdal bør være noget ganske specielt. En kommune, hvor børnene vokser op med tryghed, gode rollemodeller og stærke fællesskaber. Hvor de unge oplever, at de kan udfolde deres talent, få deres første fritidsjob, og drømme stort uden at skulle forlade kommunen for at finde mulighederne. Hvor børnefamilierne kan se deres børn vokse op i sikre omgivelser med gode skoler, fritidstilbud og nære netværk – og hvor de, der engang selv havde børn i skolerne, men nu har set dem flyve fra reden, stadig kan blive boende i deres lokalområde og bevare et aktivt socialt liv, måske i en anden bolig, mens nye børnefamilier får mulighed for at slå rødder og skabe deres fremtid her.

Vi ønsker et Rudersdal, hvor glæden og hverdagslivet flyder sammen, og hvor man kan leve et liv med adgang til værdier, der ligger i at bo i Rudersdal. Hvor cykelstier og stisystemer forbinder skoler, bymidter, kulturhuse og grønne områder, så det er let og trygt at færdes – uanset om man er 8 eller 80, og om det sker kl. 8 eller kl. 20. Hvor de grønne kiler, søerne og skovene ikke blot er noget, man kigger på, men en del af livet – steder, man mødes, motionerer, lærer og oplever. Vi vil have byer med liv, ikke bare bygninger. Med bymidter, der summer af handel, caféer, kultur og mødesteder.

I Venstre tror vi på, at tryghed, valgfrihed og muligheder for det gode liv skal gælde i alle livets faser. At være barn, blive voksen, stifte familie, se den vokse op – og senere blive ældre – er forskellige kapitler, men alle skal kunne leves med frihed, fællesskab og værdighed. Vi vil skabe rammer, hvor man kan blive boende i det lokalområde, man kender og holder af, selv hvis man skifter boligform. Hvor unge kan finde muligheder, børnefamilier kan finde tryghed, og seniorer kan finde aktiviteter, fællesskaber og støtte, så alle kan leve livet på egne præmisser.

Vi skal være en ansvarlig kommune, når det gælder både klima og miljø. Vi tror ikke på symbolpolitik eller paradeforslag, der ser godt ud på papiret, men ikke ændrer noget i virkeligheden. Vi skal være kendetegnet ved at her i Rudersdal arbejder man dag for dag, uge for uge, måned for måned og år for år med konkrete, målrettede og effektive indsatser, der gør vores omgivelser bedre. Her i Rudersdal skal man vide, at vi vælger løsninger, som kan nytte noget, kan flytte noget, og som reelt kan gøre en forskel – ikke bare noget, der lyder godt eller giver en varm mavefornemmelse.

En kommune i balance er ikke et kompromis – det er en styrkeposition. Det er balancen mellem økonomisk ansvarlighed og modet til at investere, mellem at bevare og forny, mellem at have en fælles retning og give plads til lokale særkender. Det handler om at styrke det, vi er gode til, og tage fat, hvor vi kan blive bedre – med både hjerte og omtanke.

At nå dertil er ikke blot noget, der for os blot er en vidtløftig tanke. Med 35 konkrete forslag på tværs af alle udvalgsområder tager vi, med dette budgetforslag, målrettede skridt i retning af denne vision. Forslagene er samlet i 7 temaer, der hver repræsenterer et område, vi mener, skal løfte Rudersdal til næste niveau – og tilsammen giver de en klar retning for kommunens udvikling.

Kan det tage os hele vejen? Næppe. 

Kan vi realisere det hele i én omgang? Næppe heller. 

Har vi fundet den eneste sagliggørende vej? Nej. 

Men det er vores bud på at tage os i den rette retning, og det, vi går ind med til drøftelserne om et nyt budget for Rudersdal kommune med, i håbet om at andre, som vi, kan se pointen. 

Vi er samtidig bevidste om de økonomiske rammer: der er i 2026 afsat en forhandlingspulje på 25 mio. kr. under servicerammen og 12 mio. kr. under anlægsrammen. Det betyder, at alle forslag ikke kan realiseres på én gang. Men det ændrer ikke på, at vi med dette katalog giver et samlet bud på de prioriteringer, vi finder vigtigst, og som vi vil bringe ind i de politiske forhandlinger.

 

Budgetprocessen for 2026 – kendte rammer, men snævre prioriteringsmuligheder

Budgetprocessen for 2026 har igen været forceret, og det ærgrer os. Et kommunalt budget er vores lokale finanslov – det fastlægger, hvilke initiativer der kan realiseres, hvilke prioriteringer der skal foretages, og hvilke investeringer vi vil gennemføre i fællesskab. Derfor er det ikke ligegyldigt, hvordan processen tilrettelægges.

I år er tidsplanen lagt så stramt, at forslaget til budget først offentliggjordes den 22. august, med første behandling i Kommunalbestyrelsen allerede den 3. september. Det giver kun få dage til høringer og kvalificerede ændringsforslag. Vi finder det utilfredsstillende og ønsker, at dette bliver sidste gang, man tilrettelægger en budgetproces på denne måde.

Med budgetforslaget fra 27. august kender vi nu de økonomiske rammer:

  • En serviceramme på ca. 3.410 mio. kr. i 2026, hvor der er reserveret en politisk forhandlingspulje på 25 mio. kr.
  • En anlægsramme på 202 mio. kr., heraf 12 mio. kr. afsat til politisk prioritering.
  • En servicebuffer på 16,3 mio. kr. årligt samt puljer til lov- og cirkulæreprogrammet.
  • Stramme krav til både strukturelt overskud og likviditet, som budgetforslaget overholder.

Samtidig står vi overfor store udgiftspres – særligt på området for børn og unge med særlige behov, hvor forvaltningen vurderer et ekstra udgiftsbehov på ca. 15 mio. kr. årligt, som ikke er indarbejdet i forslaget. Dertil kommer, at der fortsat skal udmøntes besparelser fra tidligere budgetter.

Vores 35 forslag er derfor ikke løsrevne idéer, men bud på prioriteringer i de politiske forhandlinger. Vi har udvalgt de områder, hvor vi mener, Rudersdal har størst behov for at investere og skabe udvikling – inden for rammer, der respekterer både serviceramme, anlægsramme og de økonomiske målsætninger.

 

En stærk start på livet – gode daginstitutioner og skoler med retning

En kommune, der vil være stærk i fremtiden, skal begynde med at være stærk for sine yngste borgere i dag. Fundamentet lægges i daginstitutionerne og skolerne – ikke bare gennem mursten og skemaer, men gennem klare visioner for, hvad vi vil med vores børn. Det er her, vi lægger grundstenen til nysgerrighed, gåpåmod, livsglæde og fællesskabsfølelse. Vi ønsker en folkeskole, hvor dannelse, faglighed og trivsel går hånd i hånd, og hvor lærere og pædagoger har ressourcerne til at se hvert enkelt barn, udfordre det, der kan bære mere, og støtte det, der har brug for hjælp.

For Venstre handler det om at skabe sammenhæng og retning – fra vuggestuen, hvor de første skridt mod læring og sociale fællesskaber tages, til udskolingen, hvor eleverne skal være klædt på til både ungdomsuddannelse og livet. Det betyder tidlig screening og handleplaner for børn med særlige behov, så vi ikke mister dyrebar tid. Det betyder bedre overgange fra daginstitution til SFO og skole, hvor pædagogernes viden følger barnet, og hvor vi giver børnene tryghed i skiftet. Det betyder, at vi tør investere i to-lærer- og to-voksenordninger, hvor det giver mening, så vi sikrer ro, nærvær og faglig styrke i klassen.

Vi drømmer om, at Rudersdal er kendt som et sted, hvor børnene bliver mødt af voksne, der ser dem – ikke bare som en del af en klasse, men som hele mennesker med potentialer, udfordringer og drømme. At vi tør bruge morgensang til at skabe en fælles puls, der binder os sammen på tværs af alder og baggrund. At vi bibeholder det, der virker, som vores stærke faglige niveau i udskolingen, men også har modet til at ændre kurs, når vi kan se, at vi kan gøre det bedre.

Og vi vil sikre, at børn med særlige behov ikke skal opleve at være en brik, der flyttes rundt efter praktiske hensyn, men får tryghed, stabilitet og en skolehverdag, hvor de kan trives og udvikle sig. En permanent løsning for Dronninggårdsklasserne er et eksempel på, hvordan vi kan give både børn, forældre og medarbejdere ro i maven og klare rammer at arbejde i.

I Venstre ved vi, at en stærk start på livet kræver både hjertet på rette sted og viljen til at prioritere de nødvendige ressourcer. Det er her, vi former fremtiden – barn for barn, klasse for klasse, årgang for årgang. Og det er her, vi kan gøre den største forskel for flest, hvis vi tør investere klogt, arbejde målrettet og holde fast i retningen. For intet siger mere om en kommunes sjæl end, hvordan vi vælger at behandle vores børn – de er ikke blot fremtiden, de er også vores nutid.

Tryghed, valgfrihed og muligheder – i alle livets faser

Et godt liv i Rudersdal skal ikke afhænge af, om man er barn, ung, forælder, single, senior eller ældre. Vi tror på, at tryghed, valgfrihed og muligheder skal følge os som en rød tråd gennem alle livets kapitler – fra den første dag i daginstitution til den sidste solnedgang over hjemegnen.

For nogle handler det om tryghed i opvæksten – at kunne færdes sikkert til skole og fritidsaktiviteter, at have trygge rammer i klassen, at opleve, at voksne tager ansvar og er til stede. For andre handler det om frihed til at vælge, hvordan man vil leve sit familieliv – med fleksible pasningsmuligheder, mulighed for at blive i sit nærmiljø, og adgang til fritids- og kulturtilbud, der styrker både fællesskab og identitet.

Og for dem, der har set børnene flytte hjemmefra, skal Rudersdal være et sted, hvor man stadig kan leve et aktivt og meningsfuldt liv. Hvor man kan finde en mindre bolig uden at måtte opgive sit netværk, hvor man kan deltage i fællesskaber, kulturaktiviteter og foreningsliv, og hvor man har trygheden i at vide, at hjælpen er nær, hvis man får brug for den. Vi ønsker en ældrepleje, der bygger på forudsigelighed, god ledelse og høj kvalitet – hvor hjemmehjælperen ikke bare kommer til tiden, men også har tid til at være et menneske sammen med den, de hjælper.

Vi vil skabe rammerne for, at maden til vores ældre og visiterede borgere er noget, man glæder sig til, ikke bare et nødvendigt måltid. Vi tror på, at det kan lade sig gøre at levere mad, der både er velsmagende, ernæringsrig og tilberedt med omtanke – og at det, udover at løfte livskvaliteten, også kan mindske madspild og udgifter på sigt.

Rudersdal skal være et sted, hvor man kan bevæge sig trygt gennem livet – i bogstavelig forstand på sikre veje og stier, og i overført betydning gennem et velfungerende samfund, der griber én, når man har brug for det, og giver én luft under vingerne, når man er klar til at flyve videre.

Tryghed handler for os ikke kun om politi og lovgivning. Det handler også om at kende sin nabo, at mødes i bymidten, at have steder, hvor børn leger, unge hænger ud, og voksne samles om sport, musik eller en god kop kaffe. Det er det usynlige netværk, der får en kommune til at hænge sammen – og det er netop dette net, vi ønsker at styrke, tråd for tråd, så det kan bære os alle gennem livet.

 

Ansvarlig forvaltning af vores natur og miljø – handling frem for symboler

At bo i Rudersdal er at leve midt i noget af det smukkeste, Danmark kan byde på. Søerne, skovene, de grønne kiler og de små stier, der snor sig gennem landskabet, er ikke bare et postkortmotiv – de er en del af vores hverdag, vores identitet og vores ansvar. Vi ved, at natur og miljø ikke bevares gennem store ord og parader, men gennem vedholdende, klog og målrettet indsats.

Vi ønsker en kommune, hvor man kan stole på, at klima- og miljøarbejdet ikke drives af symbolpolitik, der pynter i en folder, men ikke ændrer virkeligheden. I stedet vil vi have en daglig praksis, hvor man uge for uge, måned for måned, år for år, tager små og store skridt i den rigtige retning. Hvor vi vælger de indsatser, der gør en reel forskel – også selvom de ikke altid giver den hurtige applaus. Det handler om at prioritere løsninger, der nytte noget, flytte noget og reelt forbedre vores omgivelser.

Det betyder, at vi vil være målrettede i vores prioriteringer. Når vi arbejder med CO₂-reduktion, skal vi vide, hvad vi får for pengene – omkostningen pr. sparet ton skal være kendt, så vi sikrer, at vi vælger de mest effektive løsninger først. Når vi investerer i vedligeholdelse af veje, stier og rekreative områder, skal det ikke kun være for syns skyld, men fordi det skaber tryghed, tilgængelighed og værdi for hverdagen.

Vi vil styrke beskyttelsen af de grønne kiler og fredede områder, så vores landskaber forbliver åbne, levende og tilgængelige – ikke kun for os, men for de generationer, der kommer efter os. Vi ønsker at bevare balancen mellem udvikling og bevaring, så nye boligområder, erhvervsområder og byudviklingsprojekter altid respekterer de naturværdier, vi har arvet.

Det er et arbejde, der kræver tålmodighed og konsekvens. Det er lettere at uddele løfter end at levere vedvarende resultater. Men i Rudersdal skal man kunne se og mærke, at vi tager vare på vores omgivelser – at søerne bliver renere, stierne mere farbare, bymidterne grønnere og luften renere. Og det skal være tydeligt, at vi gør det ikke for at pynte os, men fordi vi ved, at vores livskvalitet og vores børns fremtid afhænger af det.

En ansvarlig miljø- og naturpolitik handler ikke om at standse udviklingen – men om at styre den, så vi kan give videre, hvad vi selv har været heldige at modtage: en kommune, hvor naturen ikke bare er noget, vi har, men noget vi lever med og passer på, sammen.

 

Levende bymidter og stærke lokalsamfund – byer med liv, ikke kun bygninger

En kommune er meget mere end et kort med grænser. Den er et netværk af byer, kvarterer og landsbyer, hver med sin egen puls, sit eget særpræg og sin egen historie. I Rudersdal skal vi dyrke den mangfoldighed – for det er i bymidterne, på torvene, i kulturhusene og ved de små caféborde, at livet folder sig ud, og fællesskaber opstår.

Vi ønsker bymidter, der summer af aktivitet året rundt – hvor handel, kultur, idræt og hverdagsliv flettes sammen. Hvor det at gå en tur gennem byen ikke blot er en transportstrækning, men en oplevelse: man møder naboen, hilser på den lokale købmand, ser børn lege, stopper op ved en udendørs koncert eller tager en kaffe under åben himmel.

For at skabe den slags byer skal vi turde tænke helhedsorienteret. Vi skal udvikle handelslivet langs Kongevejen i Birkerød med respekt for de eksisterende butikker og samtidig åbne for nye koncepter, der kan trække folk til. Vi skal sikre, at de grønne områder og byens arkitektur spiller sammen, så det hele føles som én sammenhængende oplevelse – en by, man har lyst til at være i, ikke bare passere igennem.

Vi ønsker at skabe steder, der indbyder til ophold og aktivitet – fra moderne legepladser og byrum til idrætsfaciliteter og kulturtilbud, som er synlige og tilgængelige. Det kan være sports- og legeaktiviteter i det offentlige rum, integreret med skoler og daginstitutioner, eller kulturhuse i bycentrene, hvor kommunen står for rammerne, og foreningerne fylder dem med liv.

Levende bymidter kræver også modet til at genoptage og videreudvikle de visioner, vi allerede har arbejdet med. Vi skal ikke lade gode idéer samle støv i skuffen – vi skal turde sige højt, at vi ønsker at bygge videre på dem. Det handler om at skabe kontinuitet i udviklingen og at turde holde fast i retningen, selv når projekterne kræver tålmodighed.

I sidste ende handler levende bymidter om mennesker. Om at skabe steder, hvor unge og ældre, tilflyttere og gamle kendinge, børnefamilier og singler kan mødes på tværs af hverdagens rammer. For når vores bymidter blomstrer, blomstrer hele lokalsamfundet – og det giver en kommune, hvor det føles rart at bo, handle, arbejde og drømme.


Et stærkt fritids-, kultur- og idrætsliv – fællesskabets motor og glædens byggesten

Fritidslivet er kommunens bankende hjerte. Det er her, vi finder de små og store fællesskaber, hvor venskaber dannes, talenter udvikles, og drømme får luft under vingerne. Det er i idrætshallen en tirsdag aften, i korlokalet, på fodboldbanen, ved søbredden eller i et kulturhus fyldt med liv, at vi skaber det, der binder os sammen – på tværs af alder, baggrund og interesser.

Vi vil have et fritids-, kultur- og idrætsliv, der er åbent for alle – også for dem, der ikke selv har ressourcerne til at opsøge det. Derfor ønsker vi at styrke indsatsen for at inkludere udsatte børn og unge i foreningslivet. Det handler om mere end motion eller musik – det handler om at give alle børn en chance for at være en del af et fællesskab, der kan bære dem gennem livet. Det kan være gennem samarbejder med organisationer som Broen eller Specialsport, eller via en målrettet pulje til små foreninger, der vil åbne dørene for børn med særlige behov.

Vi ønsker også at udvikle vores fysiske rammer. Moderne og velholdte idrætsfaciliteter er afgørende for, at foreningerne kan tiltrække og fastholde medlemmer. Det kræver, at vi får opdateret den 10-årige vedligeholdelsesplan, så vi kender behovene for renovering af haller, omklædningsrum og øvrige faciliteter – og tænker det hele sammen på tværs af fritids- og skoleområdet.

Fritidslivet skal heller ikke være begrænset til haller og klubhuse. Vi vil styrke de muligheder, som naturen giver os – både i det grønne og ved vandet – med små, praktiske støttepunkter, der gør det nemt at dyrke idræt eller friluftsliv. Det kan være alt fra drikkestationer og bænke til omklædningsmuligheder tæt på vores blå og grønne områder.

Vi drømmer også om at gentænke de kulturelle mødesteder. Kulturhuse i bycentrene – med husleje finansieret af kommunen og indhold drevet af foreningerne – kan blive kraftcentre for lokalt engagement og kreativ udfoldelse. De skal være åbne døre til alt fra koncerter og teater til foredrag og frivillige initiativer.

Et stærkt fritids-, kultur- og idrætsliv er ikke bare en luksus – det er en investering i folkesundhed, sammenhængskraft og livsglæde. Det er det, der gør, at Rudersdal ikke blot er et sted, vi bor, men et sted, vi lever – og lever godt.

 

Ansvarlig økonomi og målrettede investeringer – fordi en stærk kommune hviler på et solidt fundament

En kommune, der vil udvikle sig, skal have styr på økonomien. Det er fundamentet under alt andet – uden en sund økonomi bliver store visioner hurtigt til uforløste drømme. I Venstre tror vi på, at man kan være både ambitiøs og ansvarlig. Vi vil insistere på, at Rudersdal forvalter borgernes penge med omtanke, prioriterer skarpt og investerer klogt i det, der styrker kommunen på lang sigt.

Økonomisk ansvarlighed handler ikke om at sige nej til alt – det handler om at sige ja til det rigtige. Derfor ønsker vi at indføre en omprioriteringspulje, hvor vi hvert år finder plads til nye initiativer ved at effektivisere, tænke smartere og skære fra, hvor udgifterne ikke længere giver værdi. Vi ønsker også at gå vores medlemskaber, abonnementer og brug af eksterne konsulenter efter i sømmene. Betaler vi for noget, vi ikke længere har brug for? Kunne vi selv løse opgaven bedre og billigere? Hver krone, vi frigør, er en krone, vi kan investere i bedre service, lavere skat eller stærkere lokalsamfund.

En sund økonomi handler også om at have aktiverne i orden. Vi vil se på frasalg af ejendomme, kommunen ikke længere har brug for, så vi kan frigøre kapital til investeringer. Samtidig skal vi sikre, at alle store investeringer vurderes ud fra, hvad de giver tilbage – ikke kun i kroner og øre, men også i værdi for borgerne. Derfor ønsker vi at indføre et princip om at beregne pris pr. sparet ton CO₂ for klima- og miljøprojekter, så vi kan bruge pengene dér, hvor de gør mest gavn.

Vi vil heller ikke være bange for at tænke stort. Et byudviklingsselskab kan blive et stærkt redskab til at skabe vækst, udvikle attraktive boligområder og styrke erhvervslivet – i partnerskab med private investorer. Og vi ønsker en målrettet indsats mod det, der skæmmer vores byrum, som graffiti og forladte postkasser. Det handler om signalet: Rudersdal skal være en kommune, der fremstår velholdt, attraktiv og imødekommende.

Økonomisk ansvarlighed er det nok vigtigste middel til at skabe en kommune, hvor vi både kan passe på det, vi har, og drømme om det, vi vil. Det er at holde fødderne solidt plantet på jorden, mens vi bygger stilladset til fremtidens Rudersdal.

 

En grøn og blå kommune med jordforbindelse – målrettede miljø- og klimaindsatser, der virker både til lands og til vands

At bo i Rudersdal er at leve i en natur, mange andre misunder os. Søerne, skovene, engene og de grønne kiler mellem byerne er ikke bare smukke kulisser – de er vores fælles opholdsrum, vores åndehuller og vores arv til de næste generationer. De er stedet, hvor børnene fanger haletudser, hvor de unge cykler til fodbold, hvor voksne lufter hunde eller løbesko, og hvor ældre mødes til en gåtur i morgensolen. De er en del af vores livskvalitet – og de skal passes på.

Men at passe på handler ikke om at male store ord på en plakat og kalde det en strategi. I Venstre tror vi ikke på symbolpolitik eller paradeprojekter, der ser flotte ud på papiret, men ikke flytter noget i virkeligheden. Vi tror på et vedvarende, målrettet og konkret arbejde, der år efter år forbedrer vores omgivelser – skridt for skridt, men med en retning, der aldrig vakler.

Vi ønsker, at alle klima- og miljøtiltag skal måles på deres reelle effekt. Når vi investerer i CO₂-reduktion, skal vi kende prisen pr. sparet ton og vælge de løsninger, der giver mest effekt for pengene. Når vi arbejder med at renovere veje, stier og byrum, skal vi gøre det, fordi det skaber sikkerhed, tilgængelighed og værdi – ikke blot for at pynte på statistikken.

Det betyder også, at vi vil stå vagt om de grønne kiler og de fredede områder. De er ikke blot pletter på et kort, men levende landskaber, som binder kommunen sammen, giver os frisk luft, rekreation og en smuk ramme om hverdagen. Udvikling og bevaring skal gå hånd i hånd – nye byområder skal respektere de naturværdier, vi har arvet, og forvaltningen skal arbejde aktivt for at sikre, at naturen ikke forsvinder stykke for stykke.

Vi vil samtidig sikre, at byens grønne og blå områder ikke bare er noget, man ser på afstand, men noget man kan bruge. Det handler om at skabe adgang, om at gøre det let og trygt at komme til fods eller på cykel, og om at udvikle funktioner, der gør opholdet rigt og inviterende – uden at ødelægge det, vi kom for at nyde.

En ansvarlig klima- og miljøpolitik handler for os ikke om at sige bevidstløst ”ja” til alting, men om tænke sig om så man gør mest gavn. Vi skal kunne se vores børn i øjnene og sige, at vi ikke bare snakkede om at passe på Rudersdals natur – vi gjorde det igennem rigtige handlinger, der nyttede, flyttede og gjorde en reel forskel. Vi efterlod ikke kun ord, men en kommune, hvor luften er renere, stierne tryggere, vandet klarere og fællesskabet om at passe på det hele stærkere end før.

Venstre vil naturligvis overholde aftalen mellem staten og KL, og dermed serviceramme og anlægsramme, samt overholde målsætningen for likviditet i fireårsperioden. Det er med det udgangspunkt at Venstre går fordomsfrit til budgetforhandlingerne, hvor vi naturligvis med åbent sind og vilje til kompromis, mødes med de andre partier i kommunalbestyrelsen om hvert af vores indspil til at gøre det Rudersdal, vi alle holder af, endnu bedre.

 

Venstre’s 35 forslag fordelt på temaer


Tema 1: En stærk start på livet – gode daginstitutioner og skoler med retning

Politisk idé
Rudersdal skal være kendt for dagtilbud og folkeskoler, der giver børn de bedste forudsætninger for livet. Fra vuggestue til 9. klasse skal der være en rød tråd af trivsel, faglighed og dannelse – båret af engagerede voksne, der ser, rummer og udfordrer hvert enkelt barn.

Politisk hensigt
Vi vil styrke faglighed, tryghed og sammenhæng på tværs af hele børneområdet. Det betyder tidlig indsats for børn med særlige behov, stærkere overgange mellem institutioner og undervisning med ro, nærvær og differentiering, så alle børn får et solidt afsæt for fremtiden.

Ambition
Vi vil gøre Rudersdal til en kommune med landets bedste dagtilbud og folkeskoler – målt på både faglige resultater, trivsel og forældrenes tilfredshed.

Forslag under temaet

1.        Mulighed for to-lærer-/to-voksenordning i folkeskolerne

2.        Mulighed for at udvikle klare visioner for skoler og daginstitutioner

3.        Mulighed for bedre overlevering og tidlig indsats fra daginstitution til skole/SFO

4.        Mulighed for at fastholde og styrke det faglige niveau i udskolingen

5.        Mulighed for at undersøge et internationalt skoletilbud i Rudersdal

6.        Mulighed for at fremme morgensang i kommunens skoler

7.        Mulighed for at afsætte midler til bleer i daginstitutionerne

8.        Mulighed for en permanent løsning for Dronninggårdsklasserne

 

Tema 2: Tryghed, valgfrihed og muligheder – i alle livets faser

Politisk idé
Rudersdal skal være et sted, hvor man kan leve et godt liv fra barndom til alderdom – med trygge rammer, frihed til at vælge og muligheder for at være aktiv og del af fællesskabet hele vejen.

Politisk hensigt
Vi vil skabe rammer, hvor man kan blive i sit nærmiljø, uanset livssituation. Det betyder sikre veje og stier, stærke fritidstilbud, boligmuligheder for alle aldre og en ældrepleje, der giver både tryghed og livskvalitet, og hvor vi hele tiden udvikler kompetencerne, hos dem som passer på os.

Ambition
Vi vil gøre Rudersdal til en kommune, hvor borgerne oplever høj livskvalitet og tryghed i alle livsfaser – understøttet af et sammenhængende net af fællesskaber, aktiviteter og velfærdstilbud.Samtidig ønsker vi at søge at styrke fagligheden i hjemmeplejen gennem kompetenceudvikling

Forslag under temaet
20. Mulighed for at udarbejde en plan for styrket kvalitet i hjemmeplejen
21. Mulighed for at løfte kvaliteten af mad til ældre og visiterede borgere

22. Mulighed for faglig videreuddannelse af sygeplejersker i hjemmeplejen

 

Tema 3: Ansvarlig forvaltning af natur og miljø – handling frem for symbolpolitik

Politisk idé
Vi skal passe på Rudersdals natur og miljø gennem konkrete indsatser, der gør en reel forskel – ikke gennem symbolprojekter uden effekt.

Politisk hensigt
Vi vil vælge de løsninger, der nytter noget, kan måles, og som forbedrer vores omgivelser skridt for skridt. Klima- og miljøtiltag skal være målbare, effektive og prioriteres ud fra, hvor de gør mest gavn.

Ambition
At Rudersdal bliver kendt som en kommune, der arbejder seriøst, vedholdende og dokumenterbart for at beskytte naturen og miljøet – til gavn for både nuværende og kommende generationer.

Forslag under temaet
10. Mulighed for at styrke beskyttelsen af grønne kiler og fredede områder
23. Mulighed for at udbyde solcellekoncessioner på kommunale bygninger
24. Mulighed for at afsøge dispensationsmulighed for centralsortering af affald
26. Mulighed for at afsætte flere midler til renovering og vedligehold af veje

 

Tema 4: Levende bymidter og stærke lokalsamfund – byer med liv, ikke kun bygninger

Politisk idé
Vores bymidter og lokalsamfund skal være levende mødesteder med handel, kultur og fællesskab – ikke blot steder, man passerer igennem.

Politisk hensigt
Vi vil skabe byrum, der inviterer til ophold, aktivitet og samvær på tværs af alder og interesser. Udviklingen skal ske helhedsorienteret, så handel, kultur, grønne områder og arkitektur spiller sammen og styrker lokalsamfundet.

Ambition
At Rudersdals byer opleves som attraktive, levende og trygge – steder, hvor mennesker mødes, handler, deltager i kultur og føler sig som en del af et stærkt fællesskab.

Forslag under temaet
9. Mulighed for at gennemføre en foranalyse af Campus Birkerød
11. Mulighed for at afsætte en anlægspulje til sports- og legeaktiviteter i byrum
12. Mulighed for at videreudvikle handelslivet langs Kongevejen i Birkerød
18. Mulighed for at opgradere Vasevejskrydset ved ny Holtehal
19. Mulighed for at etablere kulturhuse i bycentrene

33. Mulighed for styrket indsats mod graffiti
34. Mulighed for igangsættelse af påbudssag overfor Post Danmark om fjernelse af ubenyttede grønne postkasser

 

Tema 5: Et stærkt fritids-, kultur- og idrætsliv – fællesskabets motor og glædens byggesten

Politisk idé
Fritids-, kultur- og idrætslivet er kommunens bankende hjerte, hvor fællesskab, glæde og sundhed mødes.

Politisk hensigt
Vi vil styrke foreningslivet, udvikle faciliteterne og skabe flere åbne mødesteder, så alle borgere – uanset baggrund og livssituation – kan være en del af meningsfulde fællesskaber.

Ambition
At Rudersdal tilbyder et mangfoldigt, moderne og tilgængeligt fritids-, kultur- og idrætsliv, der både tiltrækker og fastholder aktive borgere og giver plads til udvikling af talenter og sociale netværk.

Forslag under temaet
13. Mulighed for at genetablere bådfarten på Furesøen
14. Mulighed for at oprette en foreningspulje til udsatte børn og unge
15. Mulighed for at gennemføre en analyse af etablering af paddel-center
16. Mulighed for at etablere støttepunkter til natur- og friluftsidræt
17. Mulighed for at opdatere planen for renovering af eksisterende idrætsfaciliteter

 

Tema 6: Ansvarlig økonomi og målrettede investeringer – fordi en stærk kommune hviler på et solidt fundament

Politisk idé
En sund økonomi er forudsætningen for, at vi kan udvikle og styrke kommunen uden at sætte fremtidens handlefrihed over styr.

Politisk hensigt
Vi vil prioritere klogt, effektivisere løbende og investere i det, der skaber varig værdi for borgerne, samtidig med at vi sikrer gennemsigtighed og høj kvalitet i den økonomiske forvaltning, uden at vi pålægger vores medmennesker højere skattebyrder end nødvendigt.

Ambition
At skabe en økonomisk styrke, der giver plads til både nødvendige investeringer, skatteforbedringer og udvikling af lokale fællesskaber – uden at gå på kompromis med stabiliteten.

Forslag under temaet
27. Mulighed for at etablere en omprioriteringsbidragspulje
28. Mulighed for kritisk gennemgang af kommunens medlemskaber
29. Mulighed for kritisk gennemgang af brugen af eksterne konsulenter
30. Mulighed for frasalg af kommunale ejendomme
31. Mulighed for at indføre systematisk beregning af pris pr. sparet ton CO₂
32. Mulighed for at etablere et byudviklingsselskab

35. Mulighed for at udnytte statslige ordninger til at sænke skattetrykket

Tema 7: En grøn og blå kommune med jordforbindelse – målrettede miljø- og klimaindsatser, der virker både til lands og til vands

Politisk idé
Vi vil passe på Rudersdals unikke natur og miljø gennem konkrete handlinger, der gør en reel forskel – ikke gennem symbolpolitik.

Politisk hensigt
Vi vil vælge de løsninger, der giver størst effekt for klima, miljø og natur pr. investeret krone, og samtidig sikre, at både grønne og blå områder forbliver tilgængelige og værdifulde for borgere i hverdagen.

Ambition
At gøre Rudersdal til et forbillede på, hvordan en kommune kan udvikle sig bæredygtigt, mens vi dag for dag, år for år, forbedrer vores omgivelser for både nuværende og kommende generationer.

Forslag under temaet
23. Mulighed for at udbyde solcellekoncessioner på kommunale bygninger
24. Mulighed for at afsøge dispensationsmulighed for centralsortering af affald
25. Mulighed for at nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg om overløbsproblematikken
26. Mulighed for at afsætte flere midler til renovering og vedligehold af veje

 


 

Venstres 35 konkrete forslag fordelt på udvalgsområder

 

Børn- og Skoleudvalget – mulige budgetforslagsemner til videre undersøgelse

1. Mulighed for to-lærer-/to-voksenordning i folkeskolerne
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte midler til tolærer-/tovoksenordning i udvalgte klasser og fag, hvor det kan styrke fagligheden og trivslen. Formålet er at skabe bedre mulighed for differentieret undervisning, ro i klassen og støtte til elever med særlige behov, samtidig med at lærerne får stærkere kollegial sparring.
Forslagstype: Serviceudgift

 

2. Mulighed for at udvikle klare visioner for skoler og daginstitutioner
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte midler i 2026 til et struktureret følgegruppearbejde med deltagelse af politikere, fagfolk og forældre, der kan formulere klare, langsigtede visioner for både skolerne og daginstitutionerne. Visionerne skal kunne danne grundlag for en sammenhængende politik, der styrker både faglighed, trivsel og forældretilfredshed.
Forslagstype: Engangsudgift (serviceudgift)

 

3. Mulighed for bedre overlevering og tidlig indsats fra daginstitution til skole/SFO
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge, hvordan der kan skabes bedre sammenhæng mellem daginstitutioner og skoler/SFO, bl.a. gennem:

  • Tidlig screening og tydelige handleplaner
  • Overlap af pædagoger fra daginstitutioner til SFO
  • Glidende overgang fra daginstitution til SFO

Mulighed for udskydelse af skolestart efter 1. maj, hvor det er hensigtsmæssigt og ønsket.
Derudover skal der udarbejdes en målrettet og praksisnær indholdsplan for de børn, der starter i skole tidligt, med fokus på at gøre dem skoleparate så de møder op med et stærkere socialt fundament.
Forslagstype: Plan + Metodevalg + Serviceudgift

 

4. Mulighed for at fastholde og styrke det faglige niveau i udskolingen
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge mulighederne for at afsætte midler til at fastholde og styrke den faglige indsats i udskolingen, med særligt fokus på dansk, matematik og de naturvidenskabelige fag, kombineret med understøttelse af elevernes uddannelsesparathed.
Forslagstype: Serviceudgift

 

5. Mulighed for at undersøge et internationalt skoletilbud i Rudersdal
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge mulighederne for at etablere et internationalt skoletilbud i samarbejde med en af områdets eksisterende friskoler, for at styrke kommunens tiltrækningskraft for internationale medarbejdere og globalt orienterede familier.
Forslagstype: Engangsudgift til analyse (serviceudgift)

 

6. Mulighed for at fremme morgensang i kommunens skoler
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge muligheden for at understøtte fællesskab og dannelse gennem morgensang på tværs af kommunens skoler – enten som lokalt forankret initiativ eller i form af pædagogisk inspirationsmateriale og fælles projekter.
Forslagstype: Serviceudgift eller metode- og programstøtte

 

7. Mulighed for at afsætte midler til bleer i daginstitutionerne
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge muligheden for, at daginstitutionerne stiller bleer til rådighed for børn, så forældre ikke selv skal medbringe dem. Dette kan lette hverdagen for familier og skabe mere ensartede rammer på tværs af institutionerne.
Forslagstype: Serviceudgift

 

8. Mulighed for en permanent løsning for Dronninggårdsklasserne
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge, hvordan der kan skabes en permanent organisatorisk og fysisk ramme for Dronninggårdsklasserne, som er klasser for børn med diagnoser og særlige behov. Målet er at sikre, at klasserne ikke skal flytte rundt eller fordeles på flere matrikler, samt at de får egen skolebestyrelse, egen skoleleder og betragtes som en selvstændig skole, selvom de fysisk kan være placeret i en eksisterende skole. Dette skal modvirke udvanding af deres særlige behov og sikre kontinuitet for elever, forældre og personale.
Forslagstype: Serviceudgift (drift) + evt. anlægsudgift (tilpasning af lokaler)

 

Arkitektur- og Byplanudvalget – mulige budgetforslagsemner til videre undersøgelse

9. Mulighed for at gennemføre en foranalyse af Campus Birkerød

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte midler til en nærmere analyse af et ungdomsuddannelsescampus i Birkerød. Analysen skal belyse placering, samarbejdsmuligheder med eksisterende uddannelsesinstitutioner, økonomi og hvordan projektet kan styrke bymidten og tiltrække unge.
Forslagstype: Serviceudgift

10. Mulighed for at styrke beskyttelsen af grønne kiler og fredede områder

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge, hvordan man kan fastholde og styrke beskyttelsen af kommunens fredede arealer og grønne kiler. Dette kan ske gennem planprincipper og retningslinjer, der sikrer, at byudvikling og anlæg respekterer disse områder og bevarer sammenhængen i de grønne landskaber, som er en del af Rudersdals identitet.
Forslagstype: Metodekrav / planprincip
Oprindelse: Venstres valgprogram KV21 – fokus på beskyttelse af naturområder og lokale særpræg.

 

11. Mulighed for at afsætte en anlægspulje til sports- og legeaktiviteter i byrum

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte en anlægspulje på 1 mio. kr. til udvikling af legepladser og aktivitetsrum i offentlige byrum, med mulighed for at samtænke løsninger i forbindelse med skoler og daginstitutioner. Formålet er at skabe mere liv, bevægelse og fællesskab i byerne og sikre, at faciliteterne bruges af både børn, unge og voksne.
Forslagstype: Anlægsudgift (pulje)

12. Mulighed for at videreudvikle handelslivet langs Kongevejen i Birkerød

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at genoptage og videreføre de visioner og tanker, der blev udviklet i Bycenterudvalget, om at styrke handelslivet langs Kongevejen i Birkerød. Det gælder særligt området ved de nuværende varehuse og tidligere Birkerød Bilby. Målet er at sikre, at der fortsat er et aktivt handelsliv i området gennem en glidende udvikling, hvor eksisterende erhverv understøttes, og nye muligheder udnyttes.
Forslagstype: Metodekrav/Planprincip / evt. mindre anlægsmidler til planlægning

Kultur- og Fritidsudvalget – mulige budgetemner til undersøgelse

13. Mulighed for at genetablere bådfarten på Furesøen

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte midler til at genetablere bådfarten på Furesøen – gerne i samarbejde med frivillige, fonde eller private aktører. Formålet er at skabe en stærk, rekreativ og identitetsskabende aktivitet i kommunen, som kan tiltrække både borgere og besøgende.
Forslagstype: Serviceudgift

14. Mulighed for at oprette en foreningspulje til udsatte børn og unge

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte en pulje, der både kan støtte mindre foreninger i at udvikle og gennemføre tilbud målrettet børn og unge med særlige behov eller sociale udfordringer, og yde hjælp til foreninger i forhold til administrative opgaver. Dette kan ske gennem øget deltagelse i understøttende kursusvirksomhed om bl.a. organisering, mødeafvikling, økonomistyring, GDPR, medlemsdatabaser, kontingent- og betalingssystemer samt ansøgning til fonde og events. Puljen kan også anvendes til samarbejder med eksterne aktører som f.eks. Broen eller Specialsport.

Forslagstype: Serviceudgift (pulje)

15. Mulighed for at gennemføre en analyse af etablering af paddel-center

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge mulighederne for at etablere et paddel-center i Rudersdal – allerhelst som et privat/kommercielt drevet tilbud – eventuelt i eksisterende bygninger som i f.eks. Birkerød Bilby eller i et af kommunens industriområder. Analysen skal belyse økonomi, behov, placering og mulige samarbejder med private aktører.
Forslagstype: Serviceudgift (analyse)

16. Mulighed for at etablere støttepunkter til natur- og friluftsidræt

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge, hvordan små, enkle støttepunkter – f.eks. drikkestationer, opbevaringsskabe, bænke eller omklædningsfaciliteter – kan placeres strategisk i grønne og blå naturområder for at understøtte idræt og friluftsaktiviteter. Tiltaget skal ses i sammenhæng med kommunens sundhedspolitik, da øget fysisk aktivitet og sociale mødesteder styrker både fysisk og mental sundhed. Initiativet kan suppleres med kommunikation, nudging og evt. transportordninger, så flere borgere får adgang til aktiviteterne.
Forslagstype: Anlægsudgift (mindre investeringer) + serviceudgift (vejledningsfunktion)

 

17. Mulighed for at opdatere planen for renovering af eksisterende idrætsfaciliteter

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at opdatere den tidligere 10-årige vedligeholdelsesplan for idrætsfaciliteter ved at genoptage og bygge videre på den omfattende analyse, der blev gennemført i forrige valgperiode. Målet er at skabe et samlet overblik over behovene for renovering af haller, omklædnings- og badefaciliteter – og koordinere dette på tværs af fritids- og skoleområdet, så faciliteterne bruges optimalt, og renoveringsmidlerne prioriteres rigtigt.

Forslagstype: Serviceudgift (planlægning) + anlægsudgift (renovering)

18. Mulighed for at opgradere Vasevejskrydset ved ny Holtehal

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte midler til en trafikal og æstetisk opgradering af Vasevejskrydset i forbindelse med opførelsen af den nye Holtehal. Tiltaget skal sikre tryg og effektiv trafikafvikling for både biler, cyklister og gående, og kan gennemføres i samarbejde mellem Kultur- og Fritidsudvalget og Klima- og Miljøudvalget.
Forslagstype: Anlægsudgift

19. Mulighed for at etablere kulturhuse i bycentrene

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge, hvordan kommunen kan sikre lokalt forankrede kulturhuse i bycentrene. Modellen kan være, at kommunen betaler huslejen, mod at foreningerne driver indholdet. Ordningen kan integreres i lokaletilskuddet, så den bliver en del af den samlede støtte til foreningslivet. I Birkerød kan initiativet kobles til udviklingen af det eksisterende musik- og kulturmiljø omkring Mantziusgården, Politiparken, bibliotekshaven og gågaden. Derudover ønsker vi at afsøge mulighederne for at etablere en virtuel højskole med pop-up forløb og events, målrettet forskellige alders- og interessegrupper.

Forslagstype: Serviceudgift (løbende huslejetilskud)

Social- og Sundhedsudvalget – mulige budgetemner til undersøgelse

20. Mulighed for at udarbejde en plan for styrket kvalitet i hjemmeplejen

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte midler til at udarbejde en plan for at styrke og øge kvaliteten i hjemmeplejen. Planen skal have særligt fokus på god ledelse og forudsigelighed for både borgere og medarbejdere. Målet er at skabe en mere stabil, effektiv og borgernær hjemmepleje, hvor både arbejdsmiljø og serviceniveau løftes.
Forslagstype: Serviceudgift (plan) + evt. efterfølgende serviceudgift

21. Mulighed for at løfte kvaliteten af mad til ældre og visiterede borgere

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at hæve kvalitetsniveauet på madordninger for ældre og andre visiterede borgere, så man kan levere på samme høje niveau, som det er lykkedes andre steder i landet. Forslaget omfatter også, at den tidligere besluttede besparelse på 6 mio. kr., som blev sat på pause, annulleres. Erfaringer viser, at hvis man gør mere ud af maden – uden væsentligt højere omkostninger – kan madspildet reduceres, hvilket både gavner økonomi og bæredygtighed. Tiltaget ses som en vigtig del af samfundskontrakten med de ældre.
Forslagstype: Serviceudgift (drift)


22. Mulighed for faglig videreuddannelse af sygeplejersker i hjemmeplejen
Beskrivelse: 

Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte midler til målrettet faglig videreuddannelse af sygeplejersker ansat i den kommunale hjemmepleje. Konkret foreslås efteruddannelse inden for borgernær sundhed og palliation, da stadig flere borgere lever længere med komplekse sygdomsforløb i eget hjem. Med en styrket faglighed kan sygeplejerskerne bedre støtte borgerne gennem både hverdagspleje og svære livsforløb, hvilket samtidig kan aflaste hospitalerne og skabe højere kvalitet i kommunens tilbud.
Forslagstype: Serviceudgift (kompetenceudvikling, anslået ca. 0,5 mio. kr.)

 

Klima- og Miljøudvalget – mulige budgetemner til undersøgelse

23. Mulighed for at udbyde solcellekoncessioner på kommunale bygninger

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at udbyde retten til at etablere og drive solcelleanlæg på kommunalt ejede bygningers tage som koncessioner til private aktører. Modellen skal sikre, at kommunen ikke selv driver et energiselskab, men i stedet får et provenu gennem koncessionsaftaler, hvor private byder ind på at levere løsningen mod betaling for brugsretten. Tiltaget skal give både klimafordele og indtægter til kommunen, om end indtægten vil være begrænset, så vil vi hurtigere leve op til vores klimamål.
Forslagstype: Serviceudgift (udbudsforberedelse) + indtægtspotentiale

24. Mulighed for at afsøge dispensationsmulighed for centralsortering af affald

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at søge dispensation til at omlægge dele af den nuværende kildesortering til centralsortering, hvor det er teknologisk og økonomisk hensigtsmæssigt. Målet er at reducere antallet af fraktioner, borgerne skal sortere i, hvor det kan ske uden at forringe genanvendelseskvaliteten – eksempelvis ved at lade plast, metal og karton håndteres centralt, mens madaffald og papir/pap fortsat sorteres ved kilden. Undersøgelsen skal baseres på tekniske analyser, juridiske rammer og erfaringer fra andre kommuner.
Forslagstype: Serviceudgift (analyse)

25. Mulighed for at nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg om overløbsproblematikken

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at nedsætte et hurtigt arbejdende, tværgående udvalg, der kan komme med konkrete anbefalinger til, hvordan kommunen hurtigst muligt kan nedbringe overløb med urenset spildevand til søer, vandløb og Øresund. Udvalget skal have mandat til at komme med forslag til prioritering, finansiering og tidsplan for nødvendige investeringer, og arbejdet skal være mere ambitiøst end det eksisterende følgegruppearbejde, der vurderes utilstrækkeligt.
Forslagstype: Serviceudgift (udvalgsarbejde) + evt. efterfølgende anlægsbudget

26. Mulighed for at afsætte flere midler til renovering og vedligehold af veje

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at afsætte flere midler til renovering og vedligehold af kommunens veje, med særligt fokus på udbedring af huller og andre skader, der forringer trafiksikkerhed og kørekomfort. Formålet er at sikre en højere standard for vejnettet, forebygge dyre følgeskader og øge trafiksikkerheden for både biler, cyklister og gående.
Forslagstype: Anlægsudgift + serviceudgift (vedligehold)

Økonomiudvalget – mulige budgetemner til undersøgelse

27. Mulighed for at etablere en omprioriteringsbidragspulje

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at etablere en omprioriteringsbidragspulje, hvor der hvert år frigøres et fast beløb gennem effektiviseringer, prioriteringsændringer eller afbureaukratisering. Puljen kan anvendes til nye politiske initiativer uden at overskride servicerammen.
Forslagstype: Metodekrav + evt. serviceudgift 

 

28. Mulighed for kritisk gennemgang af kommunens medlemskaber

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at foretage en kritisk gennemgang af alle medlemskaber, abonnementer og kontingenter, som kommunen betaler for. Formålet er at vurdere, om medlemskaberne fortsat giver tilstrækkelig værdi i forhold til udgiften, og om der er muligheder for at opsige eller reducere disse.
Forslagstype: Engangsudgift (analyse) + evt. driftsbesparelse

29. Mulighed for kritisk gennemgang af brugen af eksterne konsulenter

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at gennemføre en kritisk gennemgang af kommunens brug af eksterne konsulenter. Første skridt er at skabe et overblik over det samlede forbrug og formålet med konsulentbistanden. Dernæst skal det vurderes, om opgaverne kunne være løst internt ved at insource nødvendige kompetencer til en lavere omkostning.
Forslagstype: Engangsudgift (analyse) + evt. driftsbesparelse

30. Mulighed for frasalg af kommunale ejendomme

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for frasalg af kommunale ejendomme, som ikke længere vurderes nødvendige for kommunens drift eller opgaveløsning. Formålet er at frigøre kapital, reducere driftsomkostninger til vedligehold og skabe et provenu, der kan anvendes til prioriterede investeringer.
Forslagstype: Engangsindtægt + evt. driftsbesparelse

 

31. Mulighed for at indføre systematisk beregning af pris pr. sparet ton CO₂

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at indføre et krav om, at alle kommunale tiltag og beslutninger, der begrundes med klimahensyn, skal ledsages af en beregning af omkostning pr. sparet ton CO₂. Formålet er at sikre, at ressourcerne anvendes på de mest omkostningseffektive klimaindsatser.
Forslagstype: Metodekrav (anvendelse i sagsbehandling)

 

32. Mulighed for at etablere et byudviklingsselskab

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at etablere et kommunalt ejet eller delvist ejet byudviklingsselskab, der kan drive større udviklingsprojekter i samarbejde med private aktører. Selskabet skal kunne stå for planlægning, realisering og drift af strategiske byudviklingsområder, med henblik på at fremme boligudvikling, erhvervsliv og byrumskvalitet.
Forslagstype: Engangsudgift (foranalyse) + evt. anlægsudgift

 

33. Mulighed for styrket indsats mod graffiti

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at styrke indsatsen mod graffiti på offentlige bygninger, anlæg og infrastruktur. Indsatsen skal både omfatte hurtigere fjernelse af ny graffiti, forebyggende tiltag som antigraffiti-behandling af udsatte overflader samt samarbejde med lokalsamfundet og politiet for at reducere hærværk. Formålet er at forbedre bymiljøet, øge trygheden og mindske vedligeholdelsesomkostninger på sigt.
Forslagstype: Serviceudgift 

 

34. Mulighed for igangsættelse af påbudssag overfor Post Danmark om fjernelse af ubenyttede grønne postkasser

Beskrivelse:
Venstre ønsker at undersøge muligheden for at igangsætte en påbudssag overfor Post Danmark om fjernelse af de grønne postkasser, der tidligere blev anvendt som lokale depoter i forbindelse med postombæring, men som nu står ubenyttede rundt omkring i kommunen. Formålet er at fjerne overflødige og skæmmende installationer fra det offentlige rum og sikre et pænere bymiljø.
Forslagstype: Metodekrav / evt. mindre serviceudgift (sagsforberedelse)

 

35. Mulighed for at udnytte statslige ordninger til at sænke skattetrykket
Beskrivelse:

Venstre ønsker at undersøge muligheden for at søge om deltagelse i statslige eller mellemkommunale ordninger, hvor der gives medfinansiering til skattenedsættelser. Formålet er at afsøge, om Rudersdal kan opnå støtte til at reducere skattetrykket uden at svække kommunens serviceniveau eller investeringsevne. På den måde kan vi målrettet anvende statens tilskudspuljer til at lette byrden for borgerne, samtidig med at vi fastholder ansvarlig økonomistyring og sikrer balance mellem drift, service og udvikling.
Forslagstype: Metodekrav / økonomisk primært med likviditetseffekt