Jens Kloppenborg

- Rudersdals borgerlige-liberale viceborgmester

Kystbanen

22. september 2024

Kystbanen er for os alle -ikke de få eller de mange, men os allesammen


Jeg har sammen med Anne Ehrenreich fra Hørsholm kommunalbestyrelse, siden 2021, kæmpet for, at toget langs Kystbanen stopper mere regelmæssigt på de sydlige stationer. Altså stationerne Vedbæk, Skodsborg og Rungsted.

Køreplanen blev desværre ødelagt med Transportaftalen for Kystbanen i 2017. Her besluttede den daværende Transportminister, at afkoble Kystbanen fra Skåne, og i stedet koble Kystbanen på det øvrige Sjælland. 

Det betød et gensyn med dieseltog og generelt dårligere togmateriel for os på Kystbanen. Prisen for at koble os af Sverige var nemlig, at aflevere 24 gode Øresundstogsæt kvit og frit til Skånetrafikken. Derudover mistede vi direkte tog til lufthavnen, og for at gøre slemt værre, så fik vi på de sydlige stationer halvtimesdrift i stedet for tyveminuttersdrift. Alt i alt en utrolig dårlig aftale for os passagerer på Kystbanen. 

Anne Ehrenreich og besluttede os for, at overbevise Folketingets transportordfører om, at vi på de sydlige stationer igen skulle have en fornuftig drift af Kystbanen. Vedbæk, Skodsborg og Rungsted skulle ikke nøjes med halvtimesdrift, alt imens at det ene tog til og fra Helsingør, efter det andet, med høj fart kørte forbi vores sydlige staioner uden at samle os passagerer op.

Gennem hele 2022 mødtes vi med stort set alle folketingets transportordfører, hvor vi redegjorde for fornuften i at samle alle passagerne op langs Kystbanen. Alle de transportordfører, vi talte med, modtog vores opfordring og plan med et positivt sind.

Vi fik til sidst ørenlyd hos den nye Transportminister Thomas Danielsen, og med køreplanen fra december 2023 fik vi endelig kvartersdrift på hele Kystbanen.

På de nordlige stationer har der været utilfredshed med den nye køreplan, fordi de ikke længere har de direkte tog, uden stop her på de sydlige stationer, udover myldretidstogene. Det har givet dem lidt længere rejsetid. Problemet er blot, at Trafikaftalen fra 2017 fjernede mange togsæt, og at permanent skinnearbejde de kommende år, kun levner os fire afgange i timen plus myldretidstogene. Derfor er der kun de færre afgange at gøre godt med de kommende år. Vi kan ikke hekse, men vi kan prioritere blandt det togmateriel der nu en gang er at gøre godt med.

Hvis disse fire afgange skal fordeles med to gennemkørende tog til Helsingør, uden stop i Vedbæk, Skodsborg og Rungsted, så er der kun to tog i timen tilbage til os her på de sydlige stationer, og det vil så give os en halvtimesdrift igen.

Det mener vi ikke er rimeligt, da vi arbejder ud fra devisen, at den kollektive trafik er for os alle, ikke kun de få, eller de mange, men os allesammen.

Kampen for en bedre kystbane stopper ikke her. Sålænge der er stærke kræfter i Helsingør, der vil fjerne stop på stationerne Rungsted, Vedbæk og Skodsborg, så er der arbejde for os at gøre.

Anne og jeg fortsætter vores kamp for Kystbanen, som du kan følge på facebookgruppen "Til kamp for Kystbanen"  Klik her: